
Public service program genres in the multichannel
environment: a study of five East Asian countries

A research report by Network Insight,
supported by the Hoso-Bunka Foundation

Mark Armstrong

with Kirsten Harley, Ian McGarrity and Julianne Schultz

September 2002



Network Insight Group
GPO Box 50
Sydney NSW 2001
Australia

Telephone: +61 2 9230 4262
Email: c.abad@networkinsight.org
Website: www.ni.rmit.edu.au



Public service program genres in the multichannel environment iii

Preface

This project, generously supported by the Hoso-
Bunka Foundation, examines the future of pub-
lic service program genres in Japan, Malaysia,
Singapore, Australia and New Zealand, each of
which has a separate tradition of public service
broadcasting.  The purpose of this report is to
say how program genres will develop in the new
multichannel environment, where there are
many alternatives to the traditional public serv-
ice broadcaster, and where the audience has a
vastly greater choice of programs.

The purpose of choosing five diverse countries
was to look at different approaches and different
national contexts.  There are major differences
between the five countries.  The two uniting
features are that each of them is in East Asia,
and each faces a similar proliferation of choices
and channels.  Much of the literature about pub-
lic service broadcasting skims over the differ-
ences in cultural contexts.  We have tried in this
report to bring the discussion down to the real
examples of specific countries.  We have high-
lighted the features of each national environ-
ment.  However, we have attempted to confine
the descriptions to the trends which can affect
the program genres.

We sincerely thank the Hoso-Bunka Foundation
for funding and supporting this project, and for
being prepared to encourage a fresh perspective
on these issues.  Broadcasters and policy-makers
in each of the five countries have provided most
of the input for this work.  We thank them for
generously providing their time and valuable
practical insights.  None of them is responsible
for any errors or inaccuracies in this report,
since it is an amalgam of many different views
and sources.

Several researchers, all associated with the Net-
work Insight Group in Sydney, made a large
contribution to this project.  Kirsten Harley con-
ducted the interviews in Japan, and co-ordinated
all the inputs from the research team.  Julianne
Schultz wrote the preliminary report which
launched the project, and provided the prelimi-
nary analysis of Japan, Australia, Singapore and
New Zealand.  Ian McGarrity conducted the in-
terviews of broadcasters in Malaysia, Singapore,
Australia and New Zealand and wrote up the

results.  Each of those three researchers contrib-
uted beyond expectations, and their efforts are
much appreciated.  Thanks also to Sarah Barns
and Cristina Abad, of the Network Insight team,
for their assistance with the project.

Mark Armstrong
Director,
Network Insight
Sydney

September 2002





Public service program genres in the multichannel environment v

Contents

Preface ........................................................................................................................................... iii

Contents.......................................................................................................................................... v

1.0 Introduction............................................................................................................................. 1

2.0 Highlights of the five countries ............................................................................................ 3

2.1 National approaches ...............................................................................................................................3

Snapshot of public service broadcasting models in five countries ........................................................................ 3

2.2 Japan .......................................................................................................................................................4

Japan’s broadcasting environment ......................................................................................................................... 4

Trends..................................................................................................................................................................... 5

2.3 Australia .................................................................................................................................................9

Australia’s broadcasting environment.................................................................................................................... 9

Trends................................................................................................................................................................... 11

2.4 Singapore..............................................................................................................................................14

Singapore’s broadcasting environment ................................................................................................................ 14

Trends................................................................................................................................................................... 15

2.5 New Zealand.........................................................................................................................................16

New Zealand’s broadcasting environment........................................................................................................... 16

Trends................................................................................................................................................................... 17

2.6 Malaysia ...............................................................................................................................................18

Malaysia’s broadcasting environment.................................................................................................................. 18

Trends................................................................................................................................................................... 19

3.0 Future Prospects ................................................................................................................... 23

Sources ......................................................................................................................................... 27

Organisations spoken to ....................................................................................................................................... 27

Thanks to.............................................................................................................................................................. 27

Additional sources................................................................................................................................................ 27

About Network Insight................................................................................................................. 29





Public service program genres in the multichannel environment 1

1.0 Introduction

The global and national environments in which
free-to-air public service broadcasters operate
are changing.  Public service broadcasters have
already developed with, or adjusted to, competi-
tion with private free-to-air broadcasters.  In-
creasingly, they must also coexist with a host of
new analog and digital, free-to-air and subscrip-
tion television channels, along with audio-visual
content available over the Internet.

This report attempts to provide a feel for the dif-
ferent ways in which public broadcasters in the
Asia-Pacific are responding.  It focuses on the
trends and likely changes in television genres in
public service broadcasters’ free-to-air sched-
ules, looking at the period 2001 to 2006.

The study compares thinking in five East Asian
countries: Japan, Australia, Singapore, New
Zealand and Malaysia.  These five countries il-
lustrate a range of different public service
broadcasting structures and communications and
cultural environments.  We have ordered the
countries in this report to reflect these differ-
ences.  The first two countries – Japan and Aus-
tralia – include the two public service broadcast-
ers that do not carry advertising.  Australia’s
second public service broadcaster, SBS, subsi-
dises its public grant with advertising revenue.
In Singapore, public funding for public service
programs is allocated by the regulator, and some
of it is available to the private broadcaster.  New
Zealand also has an agency that provides fund-
ing to the public or a private broadcaster for lo-
cal public service programs.  From 2002-03, the
public service broadcaster, TVNZ, will also re-
ceive a small direct grant to subsidise charter
programming.  In Malaysia, RTM is financed
entirely by government, but also carries adver-
tising and returns its revenue to government.

Terms used to describe broadcasting vary from
country to country, reflecting the different na-
tional broadcasting structures.  In writing about
five different countries, we have had to use
terms in ways that might not accord with each
country’s use.

We have regarded a public service broadcaster
(or public broadcaster, as it is known in some
countries), as one which is owned or controlled
by government/parliament and/or receives 50

per cent or more of its funds directly from the
government or public (e.g. through licence fees);
and provides its primary broadcasting services
free-to-air for its home country.

In this report, broadcasters which are not public
service broadcasters are called private broad-
casters.  In those countries where advertising
distinguishes public service and private broad-
casters, the private broadcasters are commonly
called ‘commercial broadcasters’.

In describing television services, we distinguish
between the schedule and target audience.
Schedules may be comprehensive or general
(simply meaning, in this report, that it includes
most or all standard program genres) or thematic
(focused on one genre or a small number of gen-
res, e.g. a news channel).  Of course, two ‘com-
prehensive’ schedules may be very different, for
example with one dominated by entertainment
programs and another including a stronger com-
ponent of information and educational programs.
A schedule can be tailored for a mass audience
or a niche audience (for example, children or
minority language groups).

Some television services are described as free-
to-air, to distinguish them from subscription or
pay television services, where viewers must pay
a fee to the operator to have access to the chan-
nel.

Audience share refers to the percentage of total
television viewing that goes to a particular
broadcaster.  For example, a station with an
audience share of 50 per cent receives one in
every two hours of total television viewing.

This report is informed by published sources as
well as the interviews with broadcasting experts
from the five target countries.  A list of organi-
sations represented, and some of the people in-
terviewed, appears at the end of this report,
along with some of the source documents and
websites.  Interviews were conducted, between
June and September 2002.

In attempting to think ahead to 2006, this report
includes, but necessarily goes beyond, official
corporate strategies.  Interviewees were invited
to speculate about what structural changes might
lie ahead and their potential effects on pro-
gramming.  Thought-starter documents were



2 Network Insight

provided before the interviews.  These gave ex-
amples of possible structural developments that
may affect public broadcasting in the next five
years; and asked for opinions on their likely ef-
fects.  The preliminary documents also included
questions about the current program genres and
scheduling practices, as a starting-point for
thinking about future changes.

The report does not include direct quotes or at-
tribute comments to particular individuals.  This
style was adopted to allow interviewees to be
frank when sharing their views about current
and future programming trends.

The results are presented in the remaining two
sections of this report.  Section 2 contains high-
lights for each of the five countries, beginning
with their existing broadcasting environment
and then detailing trends and expected public
broadcasting programming changes.  Section 3
identifies and discusses some of the key strate-
gic themes that emerged from the research pro-
ject as a whole.



Highlights of the five countries

Public service program genres in the multichannel environment 3

2.0 Highlights of the five countries

2.1 National approaches
Public service broadcasting is characterised by a
nationally specific approach.  While trends and
directions have international momentum, the
role and nature of public service broadcasting
are closely intertwined in the political fabric of
each country.  Public broadcasting policy re-
flects the local political, cultural and industry
development imperatives.  The national debates
about public service broadcasting are shaped by
the history of the public broadcasting sector, the
influence of the major players in both the private
and public media and program production sec-
tors, and the extent to which technological
change is linked to political debate.

In those countries where the nation-building role
of public service broadcasting is uppermost, that
will be the key criterion for success.  In coun-
tries where media independence is highly val-
ued, the ability of the public service broadcaster
to demonstrate independence will be an impor-
tant measure of its success and influence.

The nation-building role can be characterised in
a number of ways: fostering a sense of national
identity, building production capacity, providing
a forum for news and debate, providing a com-
prehensive service, and compensating for market
failure.  Within this framework the broadcaster
may operate with considerable autonomy and
independence or at the direction of the govern-
ment of the day.  Increasingly government di-
rection is less acceptable and as a result the spe-
cific nature of the nation-building role of public
service broadcasting is a matter of debate.

The table below provides a simplified snapshot
of the public broadcasting models in each coun-
try.  Apart from the independence/nation build-
ing role, the table includes details of whether the
public service broadcaster is guided more by
charter, which may be legislated or government-
proscribed, or commercial considerations; the
source of funding to the public service broad-
caster; and whether there is a separate produc-
tion fund that commissions and funds public
service broadcasting programs.

Snapshot of public service broadcasting models in five countries

Country Public service
broadcaster/
Agency

Indepenent/
Nation building

Charter/
Commercial
priorities

Funding Production fund
for PSB pro-
grams?

Japan NHK Independent/
Nation Building

Charter Licence fee No

ABC Independent/
Nation Building

Charter Grant NoAustralia

SBS Nation Building
/Independent

Charter Grant &
Advertising

No

TVNZ Independent Advertising,
Production fund
& Grant

New Zealand

NZOnAir Nation Building

Commercial

Grant

Production fund
(grant)

MCS Independent Commercial Advertising &
Production Fund

Singapore

SBA Nation Building Charter Licence fee &
Grant

Production fund
(licence fee &
grant)

Malaysia RTM Nation Building Charter Grant &
Advertising

No



4 Network Insight

2.2 Japan
Japan’s broadcasting environment

Japan has a mixed economy of public and com-
mercial/private broadcasting, which it adopted
with the introduction of television in 1953.  Un-
til 1950 NHK held a monopoly as a radio broad-
caster.  NHK has always been a major presence
in this mixed economy.  It stands out as arguably
the best-funded public service broadcaster in the
world.  NHK receives approximately 1.75 times
the income of the British Broadcasting Corpora-
tion (BBC), and only slightly less than the com-
bined income of the two German public service
broadcasters.

Unlike many public service broadcasters, NHK
has been able to provide its programs across
multiple domestic television channels for several
decades.  The main terrestrial analog channel,
General TV, includes regular news programs
plus a mix of information, sport, education, cul-
tural and entertainment programs and some pro-
grams produced for specific regional audiences.
The second channel, Education TV, commenced
in 1959 and started broadcasting 24 hours per
day in April 2000.  Its schedule is focused on
educational programs including those targeted at
infants, children, teenagers, older people,
women, men and people with disabilities.  Adult
educational programs cover areas ranging from

language and science to practical skills, lifestyle
(e.g. cooking, fashion) and hobbies.

NHK has gained additional television channels
via satellite and digital broadcasting.  Full scale
satellite television broadcasting services began
in June 1989.  With the commencement of sat-
ellite digital broadcasting in December 2000, the
three channels BS-1, BS-2 and the HDTV Hi-
Vision channel are simulcast in analog and
digital format.  BS-1 and BS-2 have a much
higher proportion of overseas content than the
terrestrial channels, averaging approximately 31
per cent in 2000, compared to 5.5 per cent for
the terrestrial channels.  BS-1’s programming
mix is skewed towards news, sport and interna-
tional documentaries, whereas BS-2 is focused
on cultural and entertainment programs, includ-
ing live concerts, movies and entertainment pro-
grams produced overseas and with participants
from different regions in Japan.  Hi-Vision,
which began broadcasting 24 hours per day in
2000, includes programming designed to attract
viewers to the HDTV format.  Digital transmis-
sion also enabled the commencement of data-
broadcasting from December 2000, which in-
cludes news, information about emergencies,
weather, traffic and sports, and an EPG (elec-
tronic program guide).

The genre mix of the existing NHK television
channels is shown in the table below, taken from
data in NHK’s 2001 annual report.

Weekly Program Mix (as at June 2001)

News (incl.  sport)
(%)

Education

(%)

Culture

(%)

Entertainment

(%)

General TV 41.6 10.6 26.0 21.8

Educational TV 2.6 80.2 17.2

BS-1 59.2 13.7 20.0 7.1

BS-2 14.6 30.3 23.6 31.5

Digital Hi-Vision 32.3 11.1 31.4 25.2



Highlights of the five countries

Public service program genres in the multichannel environment 5

There are now more than 130 private television
broadcasters operating across Japan, most of
them associated with five major networks.
Eighty-nine per cent of Japanese households re-
ceive four or more private channels.  Entertain-
ment programs comprise the most significant
proportion of private broadcasters’ schedules,
which are also required to contain at least 10 per
cent educational programs and 20 per cent cul-
tural programs.  These tend to be ‘light’, such as
travel, fashion and cooking.

New broadcasting services and channels have
become available since the early 1990s.  Japan
Satellite Broadcasting Inc.  (WOWOW) started
subscription-based satellite television in April
1991 using a broadcasting satellite (BS) and
commenced digital broadcasting in 2000.
Communications satellite (CS) television broad-
casting commenced in April 1992, with the two
operators, JskyB and PerfecTV! merging to be-
come SkyPerfecTV! in 1998.  As at the end of
February 2001, SkyPerfecTV! had 192 TV
channels, plus radio and data channels.  Genres
include movies, sports, music, drama, animation,
entertainment and leisure, documentaries, news
and weather, business and economy, shopping,
foreign language broadcasting, education and
qualifications, racing and adult entertainment.

Take-up levels of these services have been rela-
tively low.  As at December 2001, WOWOW
and SkyPerfecTV! each had less than three mil-
lion households (less than seven per cent of
households).  However, SkyPerfecTV! sub-
scription levels were boosted by record numbers
of new subscribers during the 2002 FIFA World
Cup, giving it 2.8 million direct to home (DTH)
and 3.2 million total subscribers1 by the end of
June 2002.

Japan also has more than 600 cable TV opera-
tors offering original programs.  The number of
households subscribing has more than doubled
from 5 million to 10.5 million in the five years
to March 2001.  This includes homes where ca-
ble operates as an alternative television delivery
system, because buildings or other constructions
prevent broadcast reception.

                                                     
1 Also includes provisional subscribers before executing
pay-subscription agreement, institutional subscribers in-
cluding retailers exhibition and registrations for technical
development.

Trends

The digital revolution and increasingly multi-
channel environment are accelerating commer-
cialisation of broadcasting, with most of the new
content alternatives designed primarily to boost
ratings and profits.  To date, the availability of
new channels does not appear to have seriously
affected public use or support of the public
service broadcaster; and NHK does not expect
this to change in the next five years.  In this en-
vironment, NHK does not intend to reduce the
scope of its services or dramatically change their
focus within that timeframe.  On the contrary,
the following three themes can be seen in
NHK’s strategic response, which is, as far as
possible, to:

• lead the way with new technology;

• expand onto new channels and platforms in
an expanding universe; and

• continue to provide traditional public service
broadcasting programs, responsive to audi-
ence needs.

While these strategies do not entail introduction
or abandonment of particular program genres,
there are some programming implications.
There are also various external pressures which
may affect NHK programming in the future.
These are outlined in the discussion below.

1. New technology

NHK has traditionally focused on technology,
rather than programming, as its primary site for
innovation.  In fiscal year 2001 it spent ¥19.76
billion/US$150m on program surveys and tech-
nical research.

An example is NHK’s high definition television
format, Hi Vision, which it began developing in
1964.  Hi Vision is central to NHK’s current and
future digital broadcasting plans, with the main
program genre implication being an emphasis on
programs that will help to promote the format.
The schedule consists of both programs that are
generally popular and will attract viewers, and
spectacular programs that are designed to show-
case the cinematic visual and aural qualities of
the technology.  They include live coverage of
major sports events, such as Major League
Baseball and World Cup Soccer; main news
programs; programs about travel, culture, his-
tory and natural history; popular Japanese drama
series (the soap opera Sakura and a costume
drama set in the Samurai period); the arts; clas-



6 Network Insight

sical music concerts and opera; and programs
about the century and global social changes.
Some remarkable examples of showcase pro-
grams include footage taken by Hi-Vision cam-
eras in space, and footage from the Arctic
planned for programs commemorating 50 years
of NHK television.  Programs produced in Hi-
Vision are generally designed for multiple use,
including repeat broadcasts on Hi-Vision,
broadcast of whole programs or re-edited ver-
sions on other channels, and sale to other broad-
casters.

Another area where NHK is proactively adopt-
ing new technology is ‘home servers’, equiva-
lent to personal video recorders (PVRs), which it
intends to introduce with digital terrestrial
broadcasting.  These will make it much easier
for viewers to choose their own personal televi-
sion schedules (similar to, but more effective
than, VCRs).  As well as including home server
functionality to make its digital broadcasting
more attractive to viewers, NHK will place more
emphasis on live programs.  It is worth noting
that availability of VCRs was a factor in ex-
tending the Educational TV schedule to 24 hours
per day: some of the educational programs that
were previously broadcast at times when stu-
dents and teachers could watch are now sched-
uled at other times when they can be recorded
for later viewing.  Scheduling patterns are also
modified in accordance with changes in viewing
patterns.  For example, NHK has found that
women aged 30 to 50 years are watching televi-
sion late into the night, so in April 2002 it intro-
duced a popular drama into the 11.00 p.m. time-
slot.

PVRs are more controversial in the free-to-air
commercial broadcasting world, since they can
be used to skip advertisements, potentially jeop-
ardising the free-to-air commercial funding
model.  In fact, commercial broadcasters in Ja-
pan asked manufacturers not to include ‘com-
mercial skip’ functionality, and there is debate
about whether typical viewers will be able to use
that facility.  It is too early to know what will
happen.  However, if there is substantial take-up
and use of PVRs to skip advertisements, a pos-
sible future scenario could involve commercial
broadcasters shifting from the free-to-air ad-
vertising model to subscription funding.  This
could increase competition against NHK, which
has a similar funding mechanism.

In summary, NHK’s focus on technology will
mean emphasis on ‘big’ and ‘live’ programs,
both of which can be relatively expensive.  Pro-
grams originally produced for Hi-Vision will be
re-used, increasing the relative proportion of
such content available across the NHK sched-
ules.

2. Programming across multiple platforms

To maintain audiences in a converging commu-
nications environment, NHK would like to make
its content available across all platforms and
multiple channels.  However, political, regula-
tory and financial limitations will affect its abil-
ity to achieve this.

NHK and private broadcasters are subject to
regulation by the Ministry of Pubic Manage-
ment, Home Affairs, Post and Telecommunica-
tions (MPHPT), whose policies will determine
whether NHK may be involved in any new
services.  Commercial broadcasters and the
newspaper league play an active lobbying role in
MPHPT’s policy development.  Thus, the news-
paper league campaigned against NHK in-
volvement in Internet services, assisted by the
fact that Japanese broadcasting law defines
broadcasting as ‘wireless’.  MPHPT eventually
decided that NHK could provide Internet serv-
ices provided that they were associated with its
broadcasting and programs, and subject to spe-
cific guidelines.  As a result, NHK’s Internet
content includes news, program schedule and
program publicity/information.  Similarly,
MPHPT policy specifies that NHK may use
data-transmission with a public service broad-
casting focus, but may not use it for things like
booking train seats, commercial specialised in-
formation, electronic newspapers or gambling.

Terrestrial digital television is currently sched-
uled to commence in major metropolitan areas
by the end of 2003, and in other areas by the end
of 2006, with analog simulcasting to end by
2011, provided that 85 per cent of households
have digital receivers.

NHK’s digital television plans will be affected
by decisions by the MPHPT, which are expected
in the second half of 2002.  In the short term,
major programming changes are unlikely; how-
ever, there may be some changes further down
the track.  Hi-Vision is likely to remain central,
with continued focus on using spectrum for
fewer, high-quality channels rather than more,
lower-quality channels.  This choice should be



Highlights of the five countries

Public service program genres in the multichannel environment 7

seen in the context of NHK already having the
relative luxury of five television channels.  NHK
would like capacity to use spectrum flexibly, for
example, allowing it to multichannel to broad-
cast the end of sporting events that go beyond
the scheduled finishing time.  While the digital
terrestrial television channels must be accompa-
nied by new features, it is likely that they will
use many programs from the existing analog
terrestrial channels: General TV and Educational
TV.  NHK intends to increase emphasis on local
and regional programs, including news, sports,
events and audience-participation programs, as
part of its future terrestrial digital services.  The
local news hour has already been extended, and
local games in the high school baseball national
championships are covered locally.  Additional
resources have already been allocated to the
eight Japanese regions, and this will be extended
to the 47 prefectures.

NHK’s current experience of multiple television
channels is that each channel must have a clear
separate identity, with a different focus.  One
popular suggestion within NHK, which may be
realised in the future, is to extend its domestic
and overseas news capabilities by introducing a
24-hour news channel.  Transmission of content
to mobile devices, including cars and PDAs
(personal digital assistants), is also expected.
This would involve news and practical up-to-
date information (weather, traffic, etc), similar
to the content of data-transmission.

While current thinking about new services is
framed by the existing policy context, it is pos-
sible that future services may head in different
directions, particularly if commercial affiliates
are involved.  One of the affiliates is currently
providing theme songs from NHK programs for
download as mobile dial tones.

3. Traditional public service broadcasting
and receiver fee funding

As with all the broadcasters in this study, both
the mechanism and level of NHK funding in-
evitably have an effect on its programming.  Ja-
pan’s broadcast law requires anyone with a tele-
vision set to pay receiving fees; and there is an
additional amount payable by those who access
BS services.  There is no provision for penalis-
ing anyone who does not pay these fees.  There
is an inherent link between NHK’s reliance on
direct funding from viewers and its program
philosophy.  To justify the licence fee, NHK

must ensure that there is a clear distinction be-
tween its own programs and those of the private
broadcasters; and it must also provide programs
that viewers want to watch, so that fee-payers
believe they are getting something for their
money.  This approach is central to NHK’s
commitment to continue providing traditional
public service broadcasting programs into the
future, which it is confident viewers will con-
tinue to fund.

Compared to the other public service broadcast-
ers included in this study, NHK has been ex-
tremely well funded, with total operating income
in fiscal 2001 (April 2001 – March 2002) of
¥663.01 billion/US$5b (note that this figure is
for the whole organisation, not just its television
services).  As at the end of April 2001, approxi-
mately 37.3 million households (or 82 per cent)
pay receiver fees, with 10.7 million of these re-
ceiving BS broadcasting.  Concern about fund-
ing constraints is nonetheless a factor.  The
standard NHK licence fee has not increased
since 1990, and the NHK President has publicly
stated that there are no plans to increase it in the
foreseeable future (which would, in any case,
require approval by the Diet).  Over the past
twelve years, the additional licence fee for BS
services has been the main source of additional
revenue.  However, the growth rate of subscrip-
tions has slowed in the face of competition from
other broadcasters and the poor state of the
economy, and takeup may be close to saturation
point.  There is also considerable extra expen-
diture required for digitalisation and new serv-
ices.  The current policy is to fund them through
assumed additional revenue of ¥10 bil-
lion/US$75m per year, plus budgetary savings
of ¥10 billion per year.  It may be that efficien-
cies such as multiple use of programs produced
for HDTV will need to be taken further, with
increased amounts of repetition and multiple use
and lower-cost programming in the schedules.

Trends in attitudes to payment of receiver fees
are also relevant.  A survey conducted in Janu-
ary 20012 found that younger people are less
likely to watch or be satisfied with NHK than
commercial TV; and much less likely than older
people to agree that it is worth paying to main-

                                                     
2 Makita, Tetsuo and Ida, Mieko 2002, ‘Evaluation of pub-
lic broadcasting by country: Results of an international
comparative survey by Japan, Britain and the United
States’, NHK Broadcasting Culture Institute Bulletin, no.
19, pp.  5-11.



8 Network Insight

tain public service broadcasting.  For example,
only 44 per cent of respondents in their 20s
agreed that it was worth paying, compared with
76 per cent of respondents aged 70 years and
over.  This trend was visible even in the 1980s,
when there was evidence that individuals’ sup-
port increased as they got older.  However, it has
been suggested that some of the younger people
are now not returning to NHK as they get older.
There is an expectation that licence fee payment
levels will not decrease, given the current high
level of compliance and the fact that more than
80 per cent of licence-fee payers pay via direct
debit.  However, aware of this lower level of
support, NHK tries to make programs to attract
younger viewers.  For example, General TV
broadcasts popular music, song and entertain-
ment programs on weekend evenings, and US
dramas targeted at young people; the education
channel’s 9-11pm timeslot is mostly targeted to
younger women (programs include ‘Home
Handicrafts’ and ‘World of Hobbies’).  There
are also special discussion and magazine pro-
grams focused on issues of interest to young
people.  While targeting programs at young peo-
ple, NHK would not broadcast quiz shows or
Survivor-style reality TV programs, which it
does not consider to be appropriate for the pub-
lic service broadcaster.

NHK will also continue to broadcast programs
for other minorities, which is seen as part of its
public service broadcaster role.  These include
programs for blind and deaf people (with audio
descriptions and closed captions and/or signing);
programs such as the bilingual evening news for
foreigners visiting Japan; and local programs for
rural viewers.

Another aspect of its traditional broadcasting
role that will remain important is that of trusted
news and information-provider during emergen-
cies and at other significant times.  During
emergencies, NHK suspends normal program-
ming to present emergency broadcasts on all
channels.  There are two opposite trends in the
scheduling of news: one is for inclusion of short,
regular news bulletins (similar to a radio for-
mat), which provide an incentive for audiences
to keep watching.  The other is for inclusion of
longer, one hour bulletins, such as NHK’s 10.00
p.m. news program.

One of the traditional public service broadcast-
ing roles threatened by reduced funding in some
countries is the production and broadcast of lo-

cal content.  However, market forces that may
encourage broadcasters to reduce local content
in many countries are less relevant in Japan,
where the language barrier and audience taste
mean that local content has always dominated
schedules.  For example, some commercial sta-
tions tried to broadcast American soap opera
during prime time, but the ratings were so poor
that they stopped within several weeks.  In addi-
tion, NHK has a history of being the major pro-
ducer of domestic television programs within
Japan.

NHK’s television channels, particularly the ter-
restrial ones, have schedules that are dominated
by domestic programming, as shown by the ta-
ble below.

NHK share of domestic and foreign pro-
gramming (2000)

Domestic
(%)

Foreign
(%)

General TV 96.4 3.6

Educational TV 92.6 7.4

BS-1 64.8 35.2

BS-2 73.5 26.5

Digital Hi-Vision 91.0 9.0

NHK is also the leading free-to-air broadcaster
of overseas content in Japan.  This includes
carefully targeted US drama programs (90210,
Only My Love and ER) scheduled outside of
prime time; films from countries around the
world; children’s programs, including Sesame
Street on the education channel; high quality
documentaries on BS-1; overseas sports pro-
grams; and news programs from more than 20
international broadcasters on BS-1.  They are
either subtitled or dubbed in Japanese.  It is ex-
pected that there may be a gradual increase in
the amount of overseas content, but that the
popularity of Japanese programs will mean they
remain dominant.

The channels provided by Japan’s private pay
TV operator, SkyPerfecTV!, include niche
channels in genres such as news, education and
documentaries.  This could pose a threat to
NHK, by competing for audiences and hence
subscriber fees.  However, NHK considers that



Highlights of the five countries

Public service program genres in the multichannel environment 9

the relatively low take-up of CS broadcasting to
date suggests that niche overseas channels will
not significantly affect NHK audience levels (or
programming) in the next five years.  NHK may
be protected by viewer preference for Japanese
content and the language barrier, although this
cannot be seen as a permanent barrier, with in-
creasing English language skills amongst young
people.  In addition, the NHK satellite channels
already carry some of the most attractive over-
seas content.

NHK does not expect the existing private free-
to-air broadcasters to directly compete in tradi-
tional public service broadcasting areas.  For
example, the commercial networks started out as
educational providers, and are unlikely to shift
back to providing specialist educational chan-
nels.  There has been an increase in the amount
of private commercial television programming
in ‘hard’ genres, such as news and education;
however, this is still ‘softer’ than that provided
by NHK.

In an environment where funding levels are un-
likely to keep growing to match the costs of
digitalisation and content demands of new plat-
forms, expensive forms of programming like
major sports could be threatened.  Some key ad-
vantages have contributed to NHK’s longstand-
ing ability to procure television rights to major
sports events as well as including minority and
local sports in the schedules.  For example, in a
week including broadcasts of 2002 FIFA World
Cup soccer matches and highlights (co-hosted
by Japan and Korea), NHK television schedules
also included coverage of major league baseball,
national swimming championships, pro baseball,
national track and field championships, NBA
basketball, PGA golf, world cup bicycle racing,
NHL hockey, extreme sports, around the world
yacht race, horse racing, and motorcycle and car
racing.3

Its ability to schedule sports events across a
number of channels currently gives NHK a con-
siderable advantage over private broadcasters in
bidding for, and broadcasting, major sports
events.  This channel flexibility, and hence abil-
ity to schedule more games for audiences, was
the key factor in NHK winning broadcast rights
for Wimbledon tennis.  This advantage may

                                                     
3 Based on daily television guides for NHK’s General,
Educational, BS-1 and BS-2 channels from the Asahi
Shimbun newspapers of Friday 7 June to Thursday 13 June
2002.

vanish if more channels are made available to
private free-to-air broadcasters.  NHK’s high
level of funding, compared with other public
service broadcasters, has obviously been a rea-
son for its ability to procure rights to major
sports.  In addition, NHK and the private broad-
casters have formed a consortium to negotiate
broadcasting rights for some major international
sports events, including the FIFA World Cup
and Sydney Olympics.  Nonetheless, the costs of
broadcast rights have risen dramatically, in line
with worldwide trends.  For instance, the broad-
casting rights for 40 soccer games cost ¥6 bil-
lion/US$45m, which is 20 times more than
rights for the previous World Cup.

NHK is confident of its continuing ability to
broadcast major sports events for which it has
had rights for a long time (since the 1960s in the
case of World Cup Soccer).  There is currently
only a limited selection of sport available on pay
TV.  However, it is likely to become more com-
petitive in negotiating rights as subscription lev-
els increase, which could in turn affect NHK’s
ability to keep securing rights.

2.3 Australia
Australia’s broadcasting environment

The vast majority of Australian television
households have access to a multichannel televi-
sion environment, which includes free-to-air
television networks and either satellite or cable
distributed pay TV services.  Approximately 95
per cent of households have five free-to-air
analog television channels available, and all
have access to at least two channels.  Pay televi-
sion is available to more than 95 per cent of
television households, with so far 21 per cent
actually subscribing.  Significant developments
towards the multichannel television environment
have included the extension of private free-to-air
television from capital cities to most regional
areas in the mid 1980s, licensing of pay televi-
sion services in the mid 1990s and commence-
ment of digital terrestrial television broadcasting
in 2001.

Australia is unusual in that it has two separate
national public service broadcasters, the Austra-
lian Broadcasting Corporation (ABC) and the
Special Broadcasting Service (SBS).  These are
both independent public agencies.  Both organi-
sations have charters, which are enshrined in
their governing legislation, the ABC Act and
SBS Act.



10 Network Insight

The ABC Charter gives it broad responsibilities
in providing a mix of programs for the whole
Australian community.  The ABC has substan-
tial production resources and makes approxi-
mately half of all local content that it transmits.
Around 58 per cent of its total transmission be-
tween 6.00 a.m. and midnight is local content.

On the other hand, the SBS was established as a
specifically multicultural broadcaster, reflecting
the multicultural nature of the Australian popu-
lation, where a substantial proportion of people
were born in countries where English was not
the first language.  About 55 per cent of the pro-
gram schedule of SBS Television is in languages
other than English, although English subtitles
are provided for most of these programs.  The
remaining 45 per cent of programs are in Eng-
lish, but relate to topics that are relevant to mul-
ticultural Australia.  Apart from English, the five
languages occupying most of the SBS schedule
are, in order, French, Italian, Spanish, Greek and
German.  Only about 25 per cent of programs in
the SBS television schedule are made in Austra-
lia, with the remaining 75 per cent sourced from
overseas.

The ABC is almost entirely funded by the fed-
eral parliament, with an estimated AU$350 mil-
lion/US$185m going towards television,
whereas SBS Television receives an appropria-
tion of approximately AU$100 million/US$53m
and raises approximately AU$22 mil-
lion/US$12m from advertising each year.  The
ABC is prohibited from running advertisements
by the ABC Act.

Australia is a Commonwealth of eight states and
territories, each with its own parliament.  In
some cases even the major sports played differ.
While ABC Television operates a single national
network, it has state ‘windows’ for the insertion
of state (provincial) material, particularly news,
current affairs and sport.  SBS Television also
runs a single national service, but does not have
specific state windows for the insertion of local
program material.

The ABC’s share of free-to-air television view-
ing is around 15 per cent, while SBS receives
around 5 per cent of viewing.  On a weekly ba-
sis, more than 70 per cent of Australians watch
ABC TV at some time and more than half of
Australian households tune in to SBS.

The Australian broadcasting system has devel-
oped with coexistence of different broadcasting

sectors.  It includes three free-to-air sectors: the
‘national broadcasters’ (the ABC and SBS,
called public service broadcasters for the pur-
pose of this report); the ‘commercial broadcast-
ers’, which receive their revenue from advertis-
ing sales (called private broadcasters here); and
the community broadcasters (a small sector of
non-profit special-interest broadcasters, includ-
ing a television channel in major cities and a
number of local radio stations.  This report does
not cover the Australian community television
sector and its operations, as they are extremely
small, although public radio is a significant part
of the Australian radio scene).

The private TV sector in Australia consists of
three national networks, the Nine, Seven and
Ten television networks.  These networks are
based in the major capital cities and have affili-
ate private TV stations in the regional (i.e. non-
metropolitan) areas.

The Australian Broadcasting Authority oversees
the private sector’s self-regulation.  The com-
mercial television broadcasters are required to
meet quotas of local content in three genre areas:
drama, children’s, and documentary, with points
awarded on a differential basis within the drama
genre.  The private networks are also required to
meet local content levels of at least 55 per cent
of programming between 6.00 a.m. and mid-
night.  Thus, regardless of the fact that they are
very commercial in their outlook and highly
competitive, the three Australian private national
TV networks transmit some public service pro-
gram material (e.g. children’s drama).  Con-
versely, some of the programs that ABC and
SBS Television transmit might not be regarded
as public service programming.

Since the mid-1990s, the pay or subscription
television sector has emerged.  Currently there
are three major players, Foxtel, Optus and Aus-
tar.  Around 21 per cent of Australian television
households now subscribe to pay television with
up to 40 channels being available.  Roughly half
of these subscribers receive their signals direct
from satellite (DTH), and the other half from
cable which was laid only in the major mainland
capital cities.

In addition to these mainstream subscription TV
operators, there are a number of smaller the-
matic pay TV operations, which operate from
within Australia and from overseas.  For exam-
ple, from within Australia, TARBS runs non-
English language pay television services, pro-



Highlights of the five countries

Public service program genres in the multichannel environment 11

viding 52 channels in 20 different languages and
has around 130,000 subscribers.  TVB from
Hong Kong is estimated to have 12,000 sub-
scribers in Australia for what are predominantly
Mandarin and Cantonese language programs.

The Australian multichannel environment also
includes high levels of domestic PC ownership
and use.  About 50 per cent of all households
own and use computers, and around 40 per cent
of all households are connected to and use the
Internet.  Broadband Internet connections are
still low: around 300,000 households (4.5 per
cent of the total).

Apart from the direct government funding of the
ABC and SBS, the national and state govern-
ments provide funds and support for the devel-
opment of Australian content.  Sometimes this is
via direct grant or production funds and some-
times through income tax concession regimes.
As the ABC and SBS are often involved in co-
production and co-financing activities relating to
content produced with this government assis-
tance, one could see these funds as significantly
assisting in the development of public service
program content.

Trends

The potential for the future multichannel market
to alter programming genres is different for the
two public service broadcasters in Australia.
However the two major determinants for any
changes in program genres are the same: the
amount and type of funding available; and the
level to which particular niche audiences might
be serviced through the private free-to-air televi-
sion networks and the growing subscription
television and broadband sectors.

As mentioned previously, approximately 55 per
cent of the current SBS program schedule is in
languages other than English.  More than 70 dif-
ferent languages are represented.

When SBS Television began in the early 1980s,
there were no other television transmissions in
languages other than English.  Today, through
cable and satellite subscription services and a
limited number of free-to-air DTH satellite
services, there are around 65 channels of non-
English language programming available.  This
clearly represents a challenge for a free-to-air
public service broadcaster which specialises in
non-English language programming and has
only one analog TV channel.  However, new

digital channel capacity may reduce the schedule
pressure.

For example, only about 6 per cent, or one hour
in 16, of the SBS Television schedule is devoted
to programs in Cantonese or Mandarin.  It is not
likely that this content will be at the most con-
venient time for the Chinese audience or include
a full range of program genres.  On the other
hand, there are several Cantonese and Mandarin
subscription channels available which provide a
full range of program genres in Cantonese and
Mandarin across the entire day.

The comparison is more acute when looking at
other major world languages, such as Arabic,
which constitute a lower proportion of SBS
Television’s single analog channel.

Further, wherever there are pockets of popula-
tion where particular non-English languages are
widely spoken, the local video hire stores have
significant numbers of films and sometimes TV
drama serials in the relevant language available
for hire on video.

As the level of penetration of the non-English
language subscription channels into a particular
language community increases, there must be
some consideration of the amount and position-
ing of that language group’s programming on
the SBS Television schedule.  This may be ac-
centuated if and when video-on-demand (VOD)
content in non-English languages becomes
available and affordable through broadband
connections.

These factors may explain why news programs
constitute such a high proportion of non-English
programming on SBS.  Around one hour in
every three of SBS Television transmission is
made up of retransmissions of non-English lan-
guage news services.  Perhaps over time there
will be an increase in non-English language pro-
grams in time-sensitive genres on SBS Televi-
sion, and a decrease in non-English language
drama, features and film programs which do not
attract a significant English speaking audience
through the English language subtitles provided.

While the addition of advertising revenue has
boosted SBS’s budget, it could also pose a fu-
ture danger.  There is no current evidence of po-
litical will to introduce budget cuts to SBS.
However, a future government could point to the
extent to which subscription television provides
non-English language programming and urge
the SBS to earn more money through air-time



12 Network Insight

sales, and reduce its public funding.  If this were
to happen, the SBS would need to decide which
approach to take.  Should it attempt to make its
programs more popular, and hence lift its audi-
ence share and advertising revenue; or maintain
all the current flavours of its public service pro-
gramming schedule, while cutting back on the
more expensive local productions in order to
make ends meet?

The ABC charter requires it to provide programs
for both general and specialist audiences
throughout the Australian community.  It is
therefore hard to see the multichannel television
environment affecting ABC program schedules
until pay television subscription levels are sig-
nificantly higher than they are today.  For exam-
ple, while only one in five Australian TV house-
holds subscribes to pay television, it would be
difficult for the government or ABC schedulers
to argue that availability of particular genres on
subscription channels made them no longer rele-
vant for ABC Television.

Expansion of the multichannel environment may
rekindle debates about how ABC TV’s schedule
should take account of private broadcasters’
programming.  For example, some argue that the
ABC must compete with the private free-to-air
operators by running overtly popular programs
at peak audience periods in order to provide
audience flow to, and awareness of, the minority
audience programs in the ABC schedule.

Some suggest that the ABC should schedule in a
counter-cyclical way to the private free-to-air
operators.  For example, if the private free-to-air
channels are all running films or major televi-
sion drama series at 8.30 p.m. on a Sunday
night, the ABC should schedule arts or some-
thing completely different at the same time, in
order to provide diversity for the audience.
Taken to its ultimate extension, this argument
might question continued public expenditure on,
for example, ABC lifestyle programs if suffi-
cient lifestyle programs were being shown on
private free-to-air and subscription television.

The mainstream subscription television opera-
tors in Australia all run specialist channels, in
genres such as documentary, natural history,
performing arts, children’s and sport.  These
genres have been a traditional part of the public
service programming that the ABC has included
in its schedule.  For example, in the children’s
genre, there are at least four specific subscrip-
tion television channels: Cartoon Network, Fox

Kids, the Disney Channel and Nickelodeon.  All
provide children’s programs for much of the
day.  By comparison, the ABC can only provide
children’s programs in a limited portion of its
one analog TV schedule.  Within five years, the
ABC’s new digital channels may create more
opportunities.

Major international children’s subscription
channel providers such as Nickelodeon are able
to commission and acquire expensive programs
with high production values, by amortising costs
across their subscription channels in many
countries.  There is no way that domestic Aus-
tralian children’s television productions can
compete regularly with the production values
exhibited by these international children’s pro-
gram offerings.

In the early days of subscription television, or-
ganisations like Nickelodeon still provided most
of their significant programs to the ABC for a
first run in Australia.  However, as the number
of pay television subscribers in Australia in-
creases, these international distributors will in-
creasingly provide the ABC with only secondary
runs of their branded children’s programs.

In response to children’s needs, the ABC has
established an ABC children’s television chan-
nel, which is distributed on its own digital ter-
restrial television platform (DTTB) and on two
of the mainstream subscription television broad-
casters’ platforms.  This channel provides pro-
gramming for children during the day (ABC
Kids) and programs for young people from 6.00
p.m. (Fly TV).  The ABC believes that this kids’
channel will help insulate it from being mar-
ginalised in the marketplace for children’s tele-
vision product as subscription television pene-
tration grows and as there is an increase in the
number of DTTB-delivered private free-to-air
channels.

The greatest impact on the ABC’s program
schedules of the multichannel environment has
occurred with sport coverage.  First, private
free-to-air television operators began purchasing
most major sporting rights after colour television
began in Australia in 1975.  The ABC retained
primary rights to only a small number of major
local sports and most ‘minor’ sports.

In the 1990s, three sports channels were devel-
oped for subscription television.  These required
some levels of local Australian content, and
even minority local sport was required to fill the



Highlights of the five countries

Public service program genres in the multichannel environment 13

schedules of these sports channels.  Legislated
anti-siphoning provisions have restricted the
ability of pay TV channels to broadcast major
sports without an opportunity for them to be
broadcast on free-to-air television.  Despite this,
today the ABC is left with very little television
sports coverage programming; and sometimes
this is only available on a deferred telecast basis,
as pay television sports channels have the first
run.

One apparent result is that the ABC has moved
into sports/variety and discussion programs.
While these have sporting events as their back-
ground, their appeal lies in intelligent discussion
by regular and invited guests, rather than live or
recorded sport action footage.

News, current affairs and information program-
ming has always been a basic ingredient of ABC
Television.  Currently there are numerous 24-
hour news and information channels available
on subscription television.  Whenever there is an
event that is important, some of the viewers who
subscribe to pay television have become used to
tuning to one of the pay television news chan-
nels for continuous or substantial coverage.
Only very major events, such as the Gulf War in
1991 and September 11 2001, result in substan-
tial portions of the day being devoted to real
time event coverage on ABC Television.

The availability of these all-day pay television
news services and the video-on-demand news
services available through broadband and Inter-
net connections is expected to change the way in
which news and current affairs are transmitted
on ABC Television.  It is likely that a feature
showcase of the day’s news events will still oc-
cur at one or other fixed times in the normal
schedule.  However audiences will increasingly
seek – and the ABC will have to provide – news
as it happens and when it can be consumed by
audiences.

The ABC has already developed Internet access
on demand to its major television news cover-
age.  It may in future develop a rolling 24-hour
news channel for display on its DTTB platform,
as well as the mainstream pay TV providers.
This would cater for the news and information
addicts and all those whose lifestyle prevents
them from watching ABC Television’s flagship
news and current affairs television bulletins at
fixed schedule times.

Both broadcasters have taken the view that it is
essential to have a presence on all major audio-
visual content platforms that are capable of car-
rying television-like material into the home.
Each of the public service broadcasters has a
sophisticated online service and is well posi-
tioned for the video-on-demand broadband mar-
ket as it further develops.

The SBS has a major interest in a non-English
language movie channel called World Movies
and has begun a non-English language news
channel on its free-to-air DTTB platform.  As
mentioned above the ABC has established a new
kids/youth service on a separate channel on its
DTTB free-to-air platform.  This channel is also
currently available to half of Australia’s pay
television subscribers.

Both broadcasters face the prospect of having to
argue with government for maintenance, let
alone an increase, in the level of public funding.
As the multichannel marketplace grows, and
along with it the number of traditional public
service programming genre channels available,
there is bound to be discussion within govern-
ment about why the same amount of public
money is required by the SBS and the ABC to
create, acquire and transmit such programming.

On the other hand there is the opportunity for
the ABC, in particular, to argue that as audi-
ences are being fragmented and traditional ad-
vertising revenue to private free-to-air broad-
casters decreases, the ABC requires more fund-
ing to ensure that traditional high quality Aus-
tralian productions are in evidence on free-to-air
television.

In pay television households, television viewing
time is divided almost equally between free-to-
air and pay television channels.  However, it is
the ABC’s share of overall viewing that suffers
most in these homes.  It is estimated that the
ABC’s share of overall viewing in households
with pay television is only about 5 or 6 per cent,
compared with a share of 15 per cent in house-
holds which do not have pay television.  In other
words, the ABC loses around two thirds of its
total viewing in homes which have subscribed to
pay television.  If this trend continues as pay
television take-up grows towards 50 per cent, it
may fuel the government funding argument out-
lined above.



14 Network Insight

2.4 Singapore
Singapore’s broadcasting environment

Singapore’s structural approach to public service
broadcasting is closer to New Zealand’s one that
those of Japan, Australia and Malaysia.  The
model was introduced in 1994 and entailed two
structural changes.  The first was creation of the
Singapore Broadcasting Authority (SBA), which
both regulates the broadcasting sector and pro-
vides direct funding for public service programs.
The second was corporatisation of the public
service broadcaster, previously the Singapore
Broadcasting Corporation.  The public broad-
caster channels are now operated by MediaCorp
Singapore (MCS), which is also involved in
provision of radio, news, press and publishing.

All the free-to-air television channels in Singa-
pore are commercial and sell advertising.  In
addition, the SBA programming committees al-
locate annual funding to MCS for production
and broadcast of programming in defined public
service genres, including current affairs, infor-
mation/education, children’s, culture, local
sports, drama and minority languages.  This
public funding comes from licence fees for each
television and vehicular radio receiver, plus a
government grant equivalent to approximately
15 per cent of licence fee revenue.  In 2001/02,
SBA allocated around SG$80 million/US$43m
to MCS, of which an estimated SG$50 mil-
lion/US$27m is for its three thematic channels
and SG$30 million/US$16m for its two compre-
hensive channels.

The SBA also established a commissioning fund
in 1998 to encourage the production of programs
identified by its programming committees.
Tenders are called for the production of these
programs.  The SBA reports that it commissions
approximately 200 hours of programming per
year.  In the 2002 financial year, SBA funding
of SG$10 million/US$5.4m will be used to
commission programs in areas of information-
education, drama, arts and culture, children’s
and local sports.  The SBA also expects broad-
casters to broadcast a certain number of hours of
public service programs at their own expense.

Singapore already has a very multichannel tele-
vision environment.  There are seven local ana-
log free-to-air television services, each of which
is available over the air and through the cable
system.  In addition, between three and five free-
to-air services from nearby countries are avail-

able fortuitously over the air, depending on the
weather conditions in Singapore.  They are
RTM1, RTM2 and TV3 from Malaysia and two
Indonesian services.

Of MCS’s local free-to-air services, three are
thematic, with a focus on public service program
genres, and targeted at niche audiences.  These
are Central, Suria and Channel NewsAsia.
Central includes three programming belts.  Kids
Central provides educational, information and
entertainment programs for children aged 4 to
12 years.  Vasantham Central provides informa-
tion and entertainment programming in Tamil
for the Indian community.  Arts Central is fo-
cused on arts, drama and culture programs and
also includes wildlife documentaries.  Suria pro-
vides information and entertainment program-
ming in the Bahasa Malay language.  Channel
NewsAsia was established in 1999.  It provides
English-language, regionally-focused news
about politics, business and social issues, as well
as lifestyle programs.  MCS receives an esti-
mated SG$50 million/US$27m a year from the
SBA to subsidise the operation of these three
channels.

The remaining four local free-to-air services
have broadly comprehensive television sched-
ules distinguished primarily by their languages.
Channels 5 and 8 are provided by MCS.  Chan-
nel 5 is in Mandarin and Channel 8 in English.
Channels U and i, launched in May 2000, are
provided by SPH MediaWorks (MediaWorks), a
subsidiary of Singapore Press Holdings.  Me-
diaWorks’ English channel is U and the Manda-
rin channel is i.  The MCS channels 5 and 8 in-
clude more public service programs in genres
such as current affairs, culture, children’s, in-
formation/education, local sports and drama,
than the MediaWorks channels, partly because
of the financial assistance MCS receives from
the SBA for these channels.

It can be seen from the above description that all
of the programs available on free-to-air domestic
channels are in one of the four official lan-
guages: Bahasa Malay, Mandarin, Tamil and
English.  Cantonese programming, which mostly
comes from the popular Hong Kong company
TVB, is available only through Singapore Cable
Vision, the pay television service.

MCS, MediaWorks and SingTel, the telecom-
munications carrier, are the joint owners of Sin-
gapore Cable Vision (SCV).  SCV’s exclusive
licence to provide subscription television serv-



Highlights of the five countries

Public service program genres in the multichannel environment 15

ices in Singapore expired in June 2002.  At the
time of writing, no decisions had been made
about the possibility of new entrants.  SCV pro-
vides approximately 40 channels of subscription
television, including news, sport, movies, enter-
tainment and children’s programs.  Approxi-
mately 30 per cent of households subscribe.

MCS has established a mobile digital terrestrial
television broadcasting (DTTB) service and has
a licence for a fixed DTTB service multiplex.
Given the extensive analog TV offerings avail-
able in Singapore, they are not expected to have
a major impact in the foreseeable future.

Trends

Since Singapore already has an established mul-
tichannel environment, it is not expected that
new channels will produce radical changes to
MCS programs.  However, the MCS channels’
programming would be affected if funding de-
creases.  Decreased funding for MCS could
come about through a reduction in:

• direct SBA funding to MCS; and/or

• advertising revenue earned by MCS (caused
by a loss of audience share or decreased ad-
vertising revenue across the whole television
sector).

A reduction in SBA funding is possible.  Cur-
rently, MCS Channels 5 and 8 receive funding
from SBA for providing public service pro-
grams; but MediaWorks indicated that its Chan-
nels U and i receive no such funding.  It is
common knowledge that MediaWorks considers
itself entitled to a share of the estimated SG$30
million/US$16m per annum that Channels 5 and
8 currently receive.  MediaWorks would also
like to receive a greater share of the SG$10 mil-
lion/US$5.4m provided each year by the SBA
for specially commissioned programs.

If MediaWorks is successful, it is likely that the
current level of high cost local productions on
MCS Channels 5 and 8 would diminish and that
there would be an increase in the amount of
cheaper local content, repeat programming
and/or imported material.  However, there might
be a consequent increase in high-cost local pro-
gramming on MediaWorks, if SBA requires it to
provide increased amounts of public service
programming for any share of this funding it
receives.

Perhaps the biggest potential threat facing MCS
programming is the likelihood that some of the
current MCS advertising revenue will be lost to

MediaWorks.  After 16 months of operation,
MediaWorks claims that its Chinese-language
Channel U has a similar audience share to the
MCS Chinese Channel 5.  On the other hand,
MediaWorks believes that the audience share of
its English language service, Channel i, is only
about one third that of the equivalent MCS
Channel 8.

Loss of market share must lead to decreased
revenue for MCS, unless there is a significant
increase in overall television advertising reve-
nue, perhaps as a result of MediaWorks being in
the market.  Any further change is most likely to
affect the revenue of MCS’s Chinese language
Channel 5, which is its most lucrative one.  It is
likely that this would lead to fewer expensive
programs, more overseas content and more use
of repeats.  The thematic channels are less likely
to be affected, because MediaWorks does not
compete directly with them and they receive
significant amounts of SBA funding.

Sport is another area where the existence of
multiple channels has already resulted in
change.  As in other countries, the major over-
seas sporting rights are increasingly being
picked up by the subscription operator, which
may be able to attract more subscription revenue
for these events than the amount of revenue that
free-to-air broadcasters could attract from pure
advertising.  In the case of Singapore, the sub-
scription broadcaster is SCV, which is part-
owned by the free-to-air broadcasters, MCS and
MediaWorks.

The 2002 Soccer World Cup provides a good
example.  SCV had all broadcast rights.  It kept
most of the games for exclusive broadcast on
pay TV, and had a commercial arrangement to
share games with MCS from the quarter-finals
onwards.  The peculiarities of the Singapore
broadcasting environment were reflected in the
fact that approximately 10 per cent of viewing of
the early rounds of the World Cup in Singapore
went to the Malaysian-based TV3, which is
available free-to-air in most parts of Singapore.
It is likely that MCS will retain a significant role
in broadcasting local sports, which often require
subsidy from SBA funding.

Some other minor programming dialect and
format changes may occur.  For example, it has
been noted that Japanese programs, dubbed into
Mandarin, have become less popular.  Some of
these are now being replaced by Korean pro-
grams, which are also dubbed into Mandarin.



16 Network Insight

Given Singapore’s desire to be at the forefront
of technology, there is bound to be experimen-
tation with interactive programming.  It is an-
ticipated that this may affect the average dura-
tion of programs, with interactivity going hand
in hand with shorter programs.  For the reasons
mentioned earlier, those interviewed did not ex-
pect any of the other significant technology de-
velopments to affect the genres and scheduling
of MCS.  Broadband was not seen as a threat.
Similarly, Singapore Cable Vision has been a
competitor now for some time and its effect is
not expected to change significantly.  It was
noted however that young people in Singapore
spend a considerable amount of time browsing
the Internet.  This activity will compete for their
leisure time and may diminish the chances of
television’s share of the overall advertising cake
growing as much as is required to offset the
market diluting impact of MediaWorks.

2.5 New Zealand
New Zealand’s broadcasting environ-
ment

New Zealand’s multichannel television envi-
ronment is well developed for a country with so
few television households (1.3 million).  Until
1989, New Zealand had a state-run monopoly
public service broadcaster operating just two
channels across the country.  Following deregu-
lation of the broadcasting sector in 1989, the
number of free-to-air and subscription television
channels has burgeoned like no other country of
comparable size.

The public service broadcaster in New Zealand,
according to this report’s definition, is TV New
Zealand (TVNZ).  Almost from its inception in
1960, TVNZ has been commercial.  That is, it
has broadcast advertisements and received the
bulk of its funding from this commercial source.
Its two channels are TV1 and TV2.

The first major development in the multichannel
market in New Zealand occurred in the late
1980s with the establishment of TV3 (now
owned by CanWest), the first free-to-air private
competitor to TVNZ.  Since then another two
free-to-air television networks, CanWest’s TV4
and Prime, have developed.  Thus, there are five
channels of free-to-air television available
across New Zealand.

In addition, there are some local and regional
private broadcasters operating in parts of New

Zealand.  At their peak, there were 17 of these,
and they claimed to jointly cover 70 per cent of
New Zealand households.  At one time, Christ-
church – a relatively small city by international
standards – had seven free-to-air services, all
relying on commercial revenue.

The second wave of development occurred with
commencement of the Sky pay television service
in 1990.  Originally this provided just three
channels on UHF frequencies.  Gradually it
gravitated to analog satellite in 1997 and then
digital satellite services began in 1998.  Today,
Sky’s UHF subscribers receive seven pay TV
channels, while digital satellite customers have
approximately 40 channels available to them.

The five national (or near-national) free-to-air
services are also carried on the universally
available Sky digital satellite service.  People
living in areas unable to receive the terrestrial
transmission of the free-to-air networks can rent
satellite decoders to receive them, without hav-
ing to subscribe to the Sky pay TV channels.

Thus, there are potentially five free-to-air chan-
nels and approximately 40 channels of pay tele-
vision available to all New Zealanders.  Such
fragmentation of an audience of just 1.3 million
households means that only the two dominant
broadcasters, namely TVNZ and Sky, have the
revenue to broadcast large-scale and expensive
local content.  Even so, only one free-to-air net-
work and one pay TV channel achieve more
than 20 per cent local content.  The public serv-
ice broadcaster’s TV1 channel broadcasts 54.5
per cent local content during 6.00 a.m. to mid-
night.  Comparable figures for the other net-
works are: 17.4 per cent for TV2; just under
twenty per cent for TV3 and Prime; and ap-
proximately 7 per cent for TV4.  Of the Sky
channels, the highest level of local content is on
the Discovery channel, which achieves its figure
of 22 per cent local content largely through ex-
tensive coverage of local horse racing.  Sky’s
main sports channel attains just under 20 per
cent local content.

Even these low levels of local content are only
achieved with the assistance of subsidisation
from New Zealand On Air (NZOnAir), which
was established at the time of deregulation.  It
was charged with attempting to maximise local
public service programs on the deregulated TV
channels.  There are no regulatory or legislative
local content requirements placed on any New
Zealand free-to-air broadcaster.



Highlights of the five countries

Public service program genres in the multichannel environment 17

Initially, NZOnAir distributed funding obtained
from the ‘public broadcasting fee’ – a domestic
home licence fee.  In 2000, the public broad-
casting fee was abolished.  Since then
NZOnAir’s funding has come directly from
government.  Today, approximately NZ$60 mil-
lion/US$26m is provided by NZOnAir to aid in
the production of local public service television
programs for transmission on the national net-
works: TVNZ’s TV1 and TV2, and TV3.  The
main genres of programs subsidised by
NZOnAir are drama, comedy, children’s, docu-
mentaries and programs aimed at the Maori
population.

While the majority of television viewing goes to
TVNZ, the arrival of Sky TV has made a sig-
nificant difference.  Currently TVNZ’s two na-
tional free-to-air channels command about 73
per cent share of total free-to-air television
viewing.  When pay TV is taken into account,
TVNZ has 62 per cent of all viewing, while
TVNZ’s share of total viewing in households
subscribing to Sky TV is only approximately 45
per cent.

In total, Sky has 500,000 subscribers (36 per
cent of households).  More than half of these are
on the satellite platform, around one third are
still on UHF and about 75,000 receive Sky pro-
grams retransmitted by cable operators such as
Telecom and Telstra Saturn.

Following passage of new laws (likely to be late
2002), TVNZ will convert from a state-owned
enterprise into a charter-driven crown owned
company.  The charter proposed for TVNZ is
quite similar to that of the Australian Broad-
casting Corporation (ABC) in Australia.  In ef-
fect, it requires TVNZ, through its TV1 and TV2
channels, to be all things to all people in all re-
gions for at least some of the time.  However
TVNZ is still required to maintain ‘commercial
performance’.  That is, it must at least break
even and normally produce a profit, which the
company is allowed to retain.

Apart from the advertising revenue TVNZ earns
via its dominant audience share, TVNZ also
benefits from an estimated NZ$40 mil-
lion/US$18m that NZOnAir contributes to
TVNZ programs.  In addition, the government
has granted TVNZ an extra NZ$12 mil-
lion/US$5.3m (NZ$10.5 million/US$4.6m after
GST) in 2002-03 for charter activities.  TVNZ’s
total expenditure is approximately NZ$325 mil-
lion/US$143m per annum.

Trends

Given the current state of development of the
multichannel market in New Zealand, it seems
unlikely that TVNZ scheduling will be influ-
enced by the establishment of new channels.
Indeed, in recent months several of the local and
regional private operators have closed down.

Further, since annual government funding for all
television in New Zealand is only about NZ$70
million/US$31m, or less than 7 per cent of total
television sector costs, the possibility of reduced
government funding to TVNZ represents less of
a threat than it does to any of the other public
service broadcasters covered in this report.

It appears that the two factors most likely to
challenge or threaten existing TVNZ schedules
are:

• changes to viewing habits between the
channels of TVNZ, other free-to-air opera-
tors and the Sky pay TV service; and/or

• downturns in the overall advertising levels
within the country.

Any reduction in TVNZ’s current 73 per cent
share of free-to-air viewing would lead to lower
advertising revenue.

Similarly, any increase in Sky television’s sub-
scription levels, and hence share of overall
viewing, would enable Sky to increase its ad-
vertising revenue above the current level of
NZ$16.5 million/US$7.3m per annum.  Given
the significantly lower share of viewing allo-
cated to TVNZ in households that have sub-
scribed to Sky, even a small increase in Sky sub-
scribers (say, from 36 to 40 per cent) would
have a significant impact on TVNZ’s advertising
revenue.

In the face of open competition, the public
service broadcaster in New Zealand has been
very successful in maintaining its share of
viewing and revenue to date.  It is hard to be-
lieve that it could become any more successful
than it is right now.  This is particularly so if
there is pressure under the new charter to broad-
cast less popular, and therefore less commer-
cially viable, public service programs in or near
prime time.  In addition, any downturn in the
New Zealand economy leading to an overall
softening in the advertising market will hit
TVNZ hardest.

Currently both the TV1 and TV2 channels of
TVNZ have comprehensive program schedules.



18 Network Insight

TV1 is primarily targeted at older audiences,
with an emphasis on news, current affairs, sport,
documentary, drama and comedy.  It is the pri-
mary vehicle for local content on New Zealand
television, accounting for about 50 per cent of
all first-run (i.e. not counting repeat program-
ming) local free-to-air content in New Zealand.
It is also the main vehicle for transmission of
programs purchased by TVNZ from the UK.
TV2 focuses on entertainment for young and
family audiences.  Over 80 per cent of its pro-
gramming between 6.00 a.m. and midnight
comes from overseas, with much of it from the
US.

TVNZ has announced that the new charter
funding for TVNZ is expected to increase the
number of drama, documentary and children’s
programs, and the range and depth of news and
current affairs programs, broadcast by its two
channels.  However, the additional charter
funding of NZ$10.5 million/US$4.6m (net of
GST) is unlikely to have a very obvious impact
on schedules.  For example, if it was used to
produce programs with an average cost of
NZ$100,000/US$44,000 per hour, it could only
generate an additional 105 hours of local first-
run content, equivalent to less than 0.6 per cent
of total hours broadcast by TV1 and TV2 annu-
ally.

A decrease in TVNZ’s advertising revenue
would have a direct effect on programming un-
less it were offset by increased government
funding, whether provided indirectly through
NZOnAir, or directly through charter funding.
The effect would be a decrease in the amount of
the more expensive local first-run content
broadcast by TV1, and an increase in the amount
of repeat programming on TV1 and TV2.
Trends over the past six years probably provide
the best indication of what would happen to the
levels of first-run local content by genre.

On TV1, since 1995 there has been a halving of
hours of first-run local content in the genres of
entertainment, sport, drama and comedy; news
and current affairs programming has doubled;
information programming has increased four-
fold; and children’s programs have virtually dis-
appeared.

First-run local news, current affairs and sport
programs have virtually disappeared from TV2
in the last six years, whereas there has been an
increase in the number of hours of entertain-
ment, documentaries, information, drama and

Maori programs.  Children’s first-run local con-
tent hours have remained fairly static.

As with other countries, the advent of the mul-
tichannel market in New Zealand has changed
the role of the public service broadcaster in rela-
tion to major sport coverage.  TVNZ has fared
better than most in this respect.  Nonetheless, the
major Rugby Union, Cricket and Rugby League
games are now the province of Sky.  TVNZ’s
dominance of the local free-to-air television
market has allowed it to successfully bid for
most other national sports and it has retained
rights to the Olympic and Commonwealth
Games because of International Olympic Com-
mittee (IOC) and Commonwealth Games Fed-
eration policies.

TVNZ has always maintained an aggressive
policy of either partly owning or being present
on all broadcast delivery platforms in New Zea-
land.  It originally owned a significant share of
Sky television, but relinquished this over time.
Now its two free-to-air channels are available
through the Sky digital satellite pay television
service and it has joint venture and co-operative
agreements with Sky and one of the cable op-
erators, Telstra Saturn, to develop interactive
applications for digital television.  TVNZ also
has the ability to extend its presence on the Sky
digital satellite platform through the develop-
ment of new TVNZ channels.

TVNZ has a number of strengths that make it
well-placed to take advantage of new technology
and service delivery methods.  These include its
commercial focus, terrestrial television trans-
mission and satellite infrastructure subsidiary
companies in New Zealand and Australia; domi-
nant position in the New Zealand free-to-air
market; and joint ventures with major subscrip-
tion television, online and telephony service
providers.

The extent of changes to its current program
schedules over the next five years will be deter-
mined more by the current debates concerning
how to give effect to its new charter (and any
consequences that this has on its advertising
revenue) than any further additions to the New
Zealand multichannel television market.

2.6 Malaysia
Malaysia’s broadcasting environment

Malaysia’s public service broadcaster, Radio
Television Malaysia (RTM), was a monopoly



Highlights of the five countries

Public service program genres in the multichannel environment 19

from its establishment in 1963 until the estab-
lishment of a private commercial free-to-air
competitor, TV3, in the 1980s.  A second private
free-to-air competitor, NTV7 (TV7), began op-
erating in the 1990s, and ASTRO, a satellite
based subscription television operator, com-
menced operations in 1996.  That means that
RTM now has to contend with two free-to-air
television competitors and a satellite subscrip-
tion operator with approximately 40 channels.

RTM is entirely financed by the government and
is a part of a government department.  However,
it also sells advertising, and its commercial air-
time sales revenue is returned directly to the
government.  It is estimated that this airtime
sales revenue offsets around 16 per cent of the
cost of running RTM; leaving 84 per cent of the
cost to be found from other government revenue
sources.

RTM provides two national channels: RTM 1
(or TV1) and RTM 2 (or TV2).  Both have
broadly comprehensive schedules.

RTM1 is a Bahasa Malay language channel.
RTM2’s schedule contains 25 per cent Chinese
language programming, 17 per cent Tamil, 10
per cent Bahasa Malay and 48 per cent English
language programming.

Currently RTM’s major public service program
role is evident in the areas of religious pro-
gramming, local news, special events and local
content generally.  It is the only broadcaster with
a local content quota requirement.  It is also the
only free-to-air broadcaster that provides a com-
plete channel directed to the ethnic Malay com-
munity.

The government requires RTM to aim for 80 per
cent local content.  However at this stage only
RTM1 achieves this objective, with RTM2
achieving approximately 50 per cent local con-
tent.  The private channels, TV7 and TV3, do
not have similar local content requirements.

RTM’s two national services include program-
ming, such as cultural material, from different
regions of Malaysia.  However, there is little
regional autonomy for replacing parts of either
national schedule with regionally specific mate-
rial.  For example Sabah and Sarawak in Eastern
Malaysia carry exactly the same programming
as is broadcast in Kuala Lumpur and elsewhere
in peninsular Malaysia.

RTM’s two private free-to-air competitors, TV3
and TV7, both have broadly comprehensive

schedules, although they leave much of the
news, religious, special events and less popular
programming to RTM.  It is estimated that RTM
lost half of its audience after TV3 was estab-
lished.  Currently, TV3 and TV7 command an
estimated 70 per cent share of free-to-air televi-
sion viewing, while the remaining 30 per cent
goes to the two RTM channels, RTM1 and
RTM2.

The satellite subscription operator, ASTRO, cur-
rently has around 800,000 subscribers.  Its mar-
ket will probably be completely saturated when
it gets to 1.5 million subscribers, equivalent to
approximately 28 per cent of Malaysian televi-
sion households.  ASTRO offers channels with
entertainment, movies, overseas news, educa-
tion, documentaries, children’s, variety and
sports programs.  Four of the channels are
scheduled by ASTRO: RIA (Bahasa Malay),
WAI LAI TOI (Cantonese), AEI (Mandarin) and
VAANAVIL (Tamil).  ASTRO produces around
750 hours of local programs per year for its
channels.

Trends

RTM’s transition into being part of a multichan-
nel broadcast environment has already resulted
in some program and schedule changes.

For example, school curriculum education pro-
gramming moved from RTM to an ASTRO
channel specially developed for this purpose.
Across Malaysia, 8,500 schools were equipped
with dishes and satellite decoders to pick up the
ASTRO education channel.  The government
paid for this equipment and ASTRO provided its
services at cost.

A second example involved language-program-
ming.  It is estimated that over 50 per cent of all
viewing in households subscribing to ASTRO is
taken up by the ASTRO Cantonese channel and
the VAANAVIL Tamil language channel.
Hence it is Chinese and Tamil language services
which have significantly driven the take-up of
ASTRO subscriptions.  This is because RTM2
only broadcasts in these languages some of the
time (25 per cent Chinese; 17 per cent Tamil),
which is less satisfactory to Chinese and Tamil
speaking Malaysians.  This is a factor in RTM’s
motivation to establish additional channels (see
later), so that it can better serve these audiences.

Sport programs have also been affected.  As has
occurred elsewhere, the subscription broadcaster
has purchased the most important sporting



20 Network Insight

rights.  It has then entered into negotiations with
free-to-air broadcasters regarding ancillary
broadcasting of such material.

Generally news, special events and religious
programs have been left as the domain of RTM.
Indeed, ASTRO provides local business and fi-
nance information, rather than general local
news coverage.

Looking forward, any change in the level or
mechanism of government funding would be
likely to have programming effects.  As stated
earlier, the estimated current balance of gov-
ernment funding of RTM is: 16 per cent ob-
tained from RTM advertising; and 84 per cent
obtained from general revenue.  No major
changes in scheduling or program genres for
RTM1 or RTM2 are expected if the current bal-
ance and total amount of real funding are re-
tained.  However, changes would be expected if:

1. total government funding to RTM were re-
duced; or

2. government required RTM to increase the
percentage of its costs to be covered by ad-
vertising revenue above the current level of
16 per cent.

In the first scenario, the higher-cost local pro-
ductions would be reduced and repeat program-
ming would become more prevalent across all
genres.  If the government required an increase
in advertising revenue, then the schedule would
change to include more popular programming,
particularly in prime time, in an attempt to lift
RTM’s current 30 per cent free-to-air audience
share.  That is, some non-commercial public
service programs may be moved from prime or
near prime time.  This pressure could be felt by
lower rating programming such as religious
material and certain worthy local content.  Con-
versely, there would be an increase in the prime
time representation of popular overseas material.

The factor that could produce the biggest change
in the public service broadcaster’s genres and
scheduling relates to RTM’s request for one and
possibly two new channels, ‘RTM3’ and
‘RTM4’.

These two channels could have different pro-
gramming emphases.  For example, it is sug-
gested that RTM3 could concentrate on sport
and programming for different regions of Ma-
laysia, while RTM4 could concentrate on edu-
cation, minorities, and religious programming.

In the current environment, it would be difficult
for an RTM sports channel to obtain rights to
major overseas sports, as they are all bought by
the subscription operator, ASTRO.  For exam-
ple, even programming such as the English Pre-
mier Soccer League, which was once broadcast
by ASTRO and RTM, is now only broadcast on
ASTRO.  If RTM’s new sports channel is to
draw consistent audiences, it will probably need
to seek a restriction on the subscription operator
purchasing all important sport rights.  Otherwise
the sport channel would be confined to the
lower-rating overseas sports, local sport and re-
peats of material that has first been shown on
ASTRO channels.

The funding mechanism for the proposed RTM3
and RTM4’s rollout and programming is not yet
known.  If it is funded by government, RTM1, in
particular, could become more commercial in its
scheduling.  This would probably increase the
amount of popular overseas material on this
channel around prime time.

Given the early state of development of program
policies and schedules for the proposed RTM3
and RTM4, it is uncertain what local content
obligations these channels might have, or what
their emergence might mean for the existing 80
per cent local content requirements for RTM1
and RTM2.

It is possible that the proposed channels will not
see the light of day until digital terrestrial televi-
sion broadcasting is rolled out in Malaysia.  This
would enable the four RTM channels to all be
transmitted from a single transmitter using one
multiplex.  ‘RTM3’ and ‘RTM4’ would then
become digital-only services.

The development of the digital terrestrial televi-
sion platform could also provide government
with opportunities for gradually changing the
model of funding public service programming.
For example, the government could select a new
or existing private operator to run the platform
and require the operator to broadcast various
RTM-produced programs.  ASTRO already re-
transmits all four of the current free-to-air tele-
vision channels in Malaysia.  In high rise areas,
such as parts of Kuala Lumpur, poor reception
of terrestrially transmitted free-to-air services
has meant that ASTRO and the digital satellite
platform has become a de facto carrier for RTM.



Highlights of the five countries

Public service program genres in the multichannel environment 21

Broadband and Internet are not expected to af-
fect public service programming or schedules
during the next five years, due to low take up.

In summary, little change in program genres is
expected on RTM1 and RTM2 in the next five
years, unless total government funding for RTM
falls or it is required to raise significantly greater
advertising revenue.  Major changes in overall
RTM programming will occur if the proposed
two new RTM channels are established.  The
subscription operator ASTRO, which is expect-
ing to reach 28 per cent of all households, will
continue to be a significant carrier of public
service broadcasting material to the upper socio-
economic group, the Tamil and Chinese speak-
ing community and sub groups such as school
children through subsidised school services.



22 Network Insight



Future prospects

Public service program genres in the multichannel environment 23

3.0 Future Prospects

3.1 We already live in a multi-
channel environment
It would be a mistake to assume that ‘the mul-
tichannel environment’ is a future phenomenon
dependent on digital TV or new broadband
channels.  During the last decade, the number of
TV channels has increased significantly in all
the five countries.  In each country, a different
balance of delivery technologies has produced
the increase.  In some, cable has been the main
avenue; in others, satellite-to-home (DTH) has
led the way; and in most countries there has
been an increase in the number of traditional ter-
restrially radiated channels.  In all, the effect has
been similar.  The audience now sees public
service programs as part of a wider range.  This
is a radical change from 20 years ago, when the
national public service broadcaster was the
dominant provider in most of the countries.
Now, each public service broadcaster operates in
a competitive environment, alongside private
free-to-air television and subscription television.

The future will see a rapid acceleration in chan-
nel numbers.  Digital technology, applied to sat-
ellite, cable and terrestrial delivery platforms,
will produce the most radical change.  Digital
terrestrial television has just started, or there are
plans to start, in four of the five countries.  In
Japan and Australia, digital terrestrial broad-
casting is being rolled out in major cities, with
expansion to other areas as the service grows.
Given time, it could multiply the number of ter-
restrially radiated channels by five.  As the
country summaries above have shown, the
growth in channel numbers will not be matched
by similar growth in the sources of revenue or
the funds available to produce programs.  The
significance of that for public service programs
is mentioned later.

The other main area for channel proliferation is
subscription television.  Where cable systems
are yet to be digitised (e.g. Australia), there is
potential for considerable growth.  In countries
where satellite is the major delivery method for
subscription television, digital technology is al-
ready being used.  Less spectacular expansion of
the multichannel environment may result from
the incremental audience take-up of subscription
television.  In the five countries, subscription

TV penetration rates range from around 14 per
cent in Malaysia to around 36 per cent in New
Zealand.  The number of homes subscribing is
likely to increase every year, perhaps to the
point where most of the audience in all five
countries will have an alternative to free-to-air.

Looking further ahead, non-broadcast systems
will compete for the viewer’s time, and increase
the range of choices.  The rate of DVD takeup is
spectacular in all five countries.  DVDs are be-
coming a major platform for movies.
Broadband Internet is another alternative for
audiovisual entertainment, news and informa-
tion.  Games consoles are yet another.  Even if a
national government attempted to restrict the
number of broadcast channels, these non-broad-
cast alternatives would still be able, for better or
worse, to offer viewers more choices and more
specialisation in what they interact with and
watch.

3.2 Competition for eyeballs and
revenue
More channels offer some advantages to public
service broadcasters, but they also raise a chal-
lenge: more competition for audiences.  Compe-
tition may not be the policy goal of all national
broadcasting systems, but it is the inevitable re-
sult of these trends.  If there are 50 channels
available to a household, each channel has less
chance of being watched than in a household
with access to only 5 channels.  Just to be no-
ticed, let alone watched, is more difficult when
there are so many alternatives.

Increased competition for audiences means that
there is increased competition for revenue from
sources such as public funding, licence fees,
subscriptions and advertising.  Even if no new
channels were added, loss of audience share to
private free-to-air competitors, or the subscrip-
tion television operators, would reduce the reve-
nue of advertising-dependent public service
broadcasters.  Also, availability of alternative
sources of public service programs on subscrip-
tion TV may erode the argument for funding
public service broadcasters.

Increased competition also affects the supply of
programs, which can drive up the price.  In the



24 Network Insight

worst case, this means that each channel pro-
vider has less funds, but is required to bid more
for the rights to programs.  Rights to major
sports events provide the obvious example.  The
prices have increased many times over.  Bidders
must have large cash reserves, or the prospect of
sufficient returns through advertising, general
subscription fees or pay-per-view fees.  With a
few exceptions, public service broadcasters are
less likely to win the bidding war.

Channel proliferation also offers opportunities to
present public service programs in a more effec-
tive way.  In the 1980s, most of the public serv-
ice broadcasters were forced to squeeze all pro-
gram formats into a single, monolithic channel.
This may have increased the audience for the
single channel, but it also reduced the opportu-
nities for people interested in different formats.
Some examples included: childrens’ programs,
which were rarely offered during peak times tar-
geting the majority, adult, audience; lengthy
programs such as operas and concerts, which
could not find enough time in the schedule; and
sport.  Sometimes, the most popular sporting
event was broadcast, at the expense of all the
other codes; and at other times the coverage of
different events was reduced to highlights, so as
to squeeze into the schedule.  A number of
documentaries and cultural programs without a
mass audience appeal were confined to unpopu-
lar timeslots, difficult to access by most of the
audience.

The situation has already improved.  All of the
public service broadcasters in this study now
have more than one channel, and for some there
will be a number of extra channels through
digital platforms.  To take just one of the exam-
ples above, it is now possible to offer children’s
programs in prime time.  In a more sophisticated
example, NHK already schedules major sports
events across multiple channels; and is hoping
that digital television policies will allow it to use
spectrum to continue broadcasting sports events
which run over time, without disrupting sched-
uled programs.  RTM and MCS both use their
channels to provide different language mixes.
The MCS television service includes three niche
channels and two broader channels.  NHK has
an educational channel, and may in future de-
velop a news channel, as SBS has done with its
digital terrestrial multichannel capacity.  The
ABC’s second digital channel broadcasts pro-
grams to children during the day and to young
people in the evening.

Cost, in conjunction with limited new revenue,
is the main limit on these multichannel opportu-
nities.  Where significant amounts of new pro-
gram material are involved, much of the cost of
a broadcast is in the productions: actors, direc-
tors, sets, locations, camera crew being some
major components.  Three channels may be al-
most three times as expensive to provide as one
channel.  There are economies of scale in shared
technical and management infrastructure, but
these are more useful where the same content is
being transmitted on different channels: for ex-
ample, a drama being repeated on an extra chan-
nel for the benefit of shiftworkers, or the same
news bulletin being used across different chan-
nels.  But if taken too far, this strategy can make
the different channels of a broadcaster look too
similar, thus defeating the purpose of mul-
tichanneling.  Where the service is dependent
upon advertising revenue, multichanneling may
mean that advertising revenue is shared across
more outlets, and not increased at all.  Repeating
and simulcasting become more creative when
the same program is distributed in different for-
mats on different platforms, as in the NHK ex-
ample of HDTV programs being broadcast in
conventional resolution on another channel.

3.3 Funding
Extra channel capacity is necessary for public
service broadcasting to flourish in the new
communications environment.  However, the
level of public service programming will depend
on adequate funding.  No matter how many
channels are allocated, or how good the skills of
program-makers, they cannot fill the new chan-
nels without funding.  In some cases, public
service broadcasters have received additional
funding to help cover the costs of programming
extra channels.  In Japan, people accessing BS
services pay an additional licence fee, but it is
not likely that there will be extra funding for
digital terrestrial conversion.  In Australia, the
ABC received some additional funding for digi-
tal conversion.  Overall, it seems unlikely in any
of the five countries that funding for public
service programs will be increased in proportion
to the extra cost of creative multichanneling.
This means that all public service channels are
likely to be spreading their existing budgets
more thinly, across more channels.

Likely effects of spreading the funding more
thinly include: a reduction in the most expensive



Future prospects

Public service program genres in the multichannel environment 25

types of programs, such as large budget dramas;
less expenditure on local content; and an in-
crease in the percentage of repeat programming
in a schedule.  The actual combination of these
factors and detailed program implications will
vary from country to country.  For example,
costs may be reduced without changing the
hours of programming within a particular genre,
but by including more repeats, or more overseas
content, or by changing the nature of the pro-
grams (e.g. replacing telemovies with serials, or
children’s drama with children’s quiz shows).

Any shift in the funding mix for public service
broadcasters from public to private funding will
also affect programs.  For example, if a broad-
caster such as RTM has to rely more on adver-
tising revenue, it is likely to increase the amount
of high-rating programs, particularly during
prime time.  Lower-rating programs, including
those aimed at specialist audiences, may be rele-
gated to outside of prime time or removed from
the schedule altogether.  New Zealand is going
against this trend, due to a change of national
policy.  TVNZ has recently received new fund-
ing to supplement its advertising revenue and
funding from NZOnAir.  However, this repre-
sents less than 4 per cent of all TVNZ revenue.

3.4 Public service broadcasters
or public service broadcasting?
A trend discovered during this project is that the
link between public service programs and public
service broadcasters is becoming more fragile.
In other words, the traditional public service
broadcaster is no longer the only potential
source of public service programs.  In looking at
the five countries, we have found it necessary to
look beyond the schedules of individual public
service broadcasters to understand the trends for
public service programming in each country.

The Council of Europe said over a decade ago
that public service broadcasting could be under-
taken by a public or private entity.  This can be
seen in the five countries under review.

For example, in Japan it is argued that the li-
cence fee and lack of advertising is evidence of
commercial independence.  NHK hopes to jus-
tify its direct funding from viewers by providing
programs for both mainstream and niche audi-
ences, but remain distinct in character from the
style of private commercial programming.  In
New Zealand, the requirement that TVNZ

maximise its profits was considered inimical to
the production and transmission of traditional
public service programming.  After a change of
government a charter requiring certain genres of
production, even at the cost of reduced profit-
ability and audience appeal, has recently been
introduced.  In Singapore, the public service
broadcaster is commercial, but also receives dis-
crete funding for public service programs.  In
Malaysia, the public service broadcaster runs
advertisements to offset the costs of government
funding.

Provision of public service program programs in
such genres as children’s, programs for particu-
lar language groups, local and national news,
education, forums for national discussions and
local programs, has traditionally been part of the
raison d’être of public service broadcasters.
The new channels mentioned earlier have
changed this.  Private free-to-air broadcasting,
then subscription broadcasting and now
broadband and Internet, offer alternative deliv-
ery platforms for traditional public service pro-
grams.  For example, the production fund mod-
els in Singapore and New Zealand potentially
allow publicly-funded public service programs
to be produced and/or broadcast by private
broadcasters.  The Malaysian government pro-
vided infrastructure funding to assist the move
of school educational programming from RTM
to the subscription operator, ASTRO.  Pay tele-
vision channels have also developed multi-na-
tional business plans to derive adequate returns
from thematic services in genres such as docu-
mentary, news and current affairs, education,
arts/culture and children’s.

With the exception of SBS and some of the
MCS channels, the public service broadcasters
in the five countries consider themselves to be
full-service broadcasters, operating across gen-
res including those of interest to private broad-
casters.  In Singapore and New Zealand, gov-
ernments accepted the need for direct funding to
ensure public service programs continued to be
produced following introduction of competition
for the public service broadcasters.

Given the potential and actual expansion of pri-
vate broadcasting, there are few, if any, genres
that can be guaranteed to remain the sole prov-
ince of public service broadcasters.  The effec-
tiveness of public service programming being
delivered by private broadcasters will be viewed
differently depending on the national policy en-



26 Network Insight

vironment.  The best channel for delivering
public service programming may depend on the
content involved.  For example, where emer-
gency information must be delivered to as many
people as possible, it may be quite sensible to
co-opt private broadcasters to maximise audi-
ence reach.

Alternative delivery mechanisms for public
service genre programming may increase the
amount and diversity of such content available,
and in turn expose it to a wider potential audi-
ence.  For example, subscription television pro-
vides an alternative source of documentaries in
many countries.  The availability of such content
on alternative channels may also lead, immedi-
ately or gradually, to a decrease in the amount of
specialised or in-depth content on public service
broadcasters.  For example, if public funding for
public service programming is allocated to the
private sector, there is likely to be less public
funding available to public service broadcasters.

The very existence of alternative sources of
public service programs may raise questions in
the minds of governments and lawmakers about
the need for public service broadcasters to keep
providing them.  It would be a mistake to think
that the policy discussion of these issues can be
restricted to the level of individual programs.  In
some countries, there is a longstanding expecta-
tion that the qualities that define the public
service broadcaster, such as independence and a
continuity of shared community values, apply to
the network or broadcaster as a whole.  The
scale, shape and complexity of the public service
broadcaster may be as highly valued as individ-
ual programs.

This picture is complicated by the fact that pub-
lic service programs are not defined purely by
genres.  Depending on the country, the offerings
of public service broadcasters are determined by
factors such as these: language and culture,
comprehensiveness, commercial independence,
independence from government, levels of gov-
ernment control, production values, innovation,
support for the local industry, universal avail-
ability, popularity, diversity and wholesome-
ness.  It is relevant to consider not only whether
public service broadcasters are providing pro-
grams in genres that are available elsewhere, but
whether they are distinctive in valued ways from
those available elsewhere.  The answer may well
vary from genre to genre and country to country,

and will be important in determining the future
for public service broadcasters.



Sources

Public service program genres in the multichannel environment 27

Sources

Organisations spoken to

Australian Broadcasting Corporation (ABC)

ASTRO

Center for Communications, Osaka University
of Arts

Consul of Japan (Sydney)

Media Corporation of Singapore (MCS)

National Association of Commercial Broadcast-
ers in Japan

NatSeven TV Sdn Bhd (TV7)

NHK (Nippon Hoso Kyokai)

ntl Asia

Prime

Radio Television Malaysia (RTM)

Singapore Broadcasting Authority (SBA)

Special Broadcasting Service (SBS)

SPH MediaWorks

TVNZ

Thanks to

All the interviewees, including Mr Yoshinori
Imai, Director-General, International Planning &
Broadcasting Dept, NHK; Mr Toyohiko Harada,
Executive Programming Controller, NHK; Mr
Hiroshi Yamamoto, Administrative Affairs
Controller, Corporate Planning Bureau, NHK;
Mr Shinichi Shimizu, Advisor NHK Joho Net-
work; Mr Tadahisa Mori, Senior Director, Di-
rector Research Institute, National Association
of Commercial Broadcasters in Japan; Professor
Yoshikuni Ono, Professor & Director, Center for
Communications, Osaka University of Arts; and
Professor Tadao Ikeno, Center for Communica-
tions, Osaka University of Arts; plus many oth-
ers from the organisations mentioned above –
for their time and insights.  Thanks also to Mr
Shinichi Shimizu, Ms Nahoko Hayashida, Mr
Yoshinori Naito, Ms Mariko Ogawa and Ms Mi-
chiyo Ogawa for assisting with translation; Mr
Akihide Hasegawa and Mr Ryuichiro Nakamura
for providing a demonstration of Hi-Vision; and
to Mr Nakamura and Ms Aki Miki, Senior Pro-
gram Officer of the Hoso-Bunka Foundation, for

their hospitality and assistance with arrange-
ments.

Additional sources

Annual Reports from the relevant organisa-
tions

Websites:

ABC: abc.net.au

ASTRO: www.astro.com.my

MCS: www.mediacorpsingapore.com

MPHPT: www.soumu.go.jp/joho_tsusin/eng

NHK: www.nhk.or.jp/englishtop/

NZOnAir: www.nzonair.govt.nz

RTM: www.rtm.net.my

SBA: www.sba.gov.sg/sba

SBS: www.sbs.com.au

Singapore Cable Vision: www.scv.com.sg

Sky PerfecTV: www.skyperfectv.co.jp/en

SPH MediaWorks: www.sphmediaworks.com

TV3 (Malaysia): www.tv3.com.my

TV7: www.ntv7.com.my

TVNZ: www.tvnz.co.nz

Other publications

AMIC, 1999, Public Service Broadcasting in
Asia: Surviving in the New Information Age,
AMIC, Singapore.

McKinsey & Company 1999, Public Service
Broadcasters Around the World.

National Association of Commercial Broadcast-
ers in Japan, August 2000, Japan NAB
Handbook.

Shimizu, Shinichi 1996?, ‘Japan: Public broad-
casting as a national project’, in Mark Raboy
(ed), Public Broadcasting for the 21st Cen-
tury, Acamedia Monograph 17, University of
Luton Press, Luton, pp.  140-56.



28 Network Insight



About Network Insight

Public service program genres in the multichannel environment 29

The Group produces independent policy research for the community and industry in the following areas:

• Telecommunications
• Radio and television
• Freedom of communications and privacy
• Communications content, including legal and ethical principles
• Online services and e-commerce
• Convergence of communications and its impact on all these areas

Unique research features
• A focus on the period 2-5 years ahead
• Realistic legislative and policy options, rather than abstract theory
• Objective, independent research, rather than advocacy or consultancy
• Co-operation with communications people and firms, as a clearing-house of ideas and information
• Close involvement in East Asia, north to Korea and west to Thailand

How we meet our goals
We publish research, share ideas with communications leaders, and contribute to public discussion.
Some visible output of our work is:

• Research reports, articles and books
• Our website, carrying analysis of major issues, and short versions of our publications
• Public seminars and conferences

Independence
We are proud to have support from the major telecommunications, press and broadcasting groups in Aus-
tralia.  Our income is from donations by industry and professional sponsors, plus Australian Research
Council (ARC) grants.  This diversity of competing firms and sectors underwrites our independence.  We
have never sought or received any government funding except from the ARC.  We have no government
people or politicians on our advisory board, except for people who were already advisers before appoint-
ment.  We co-operate closely with industry and community groups in our projects, but decisions about
what we study and what we write are entirely our own.

Who we are, and where
We are a small team: a Director, Manager and two full-time researchers, plus a network of part-time ex-
perts and helpers, several of them honorary.  Allens Arthur Robinson kindly provides us with premises at
its Sydney CBD location.  We have close links with the Faculty of Art, Design and Communication at
RMIT, and we are an RMIT-affiliated organisation.  Our address is:

Network Insight
GPO Box 50, Sydney NSW 2001, Australia
Email: c.abad@networkinsight.org
Phone: +61 2 9230-4262
Website: www.ni.rmit.edu.au



30 Network Insight

Sponsors
The Group relies on donations from industry and the professions to support its work.  It does not rely on
any government funding.  Major sponsors contribute $50,000 or more, and sponsors $20,000 or more.

Major Sponsors

Telstra

Allens Arthur Robinson

Sponsors
Accenture

Australian Capital Equity

Baker & McKenzie

Clayton Utz

Gilbert & Tobin

IBM

Ion Global

John Fairfax Holdings

KPMG Consulting

Minter Ellison

Network Ten Limited

News Limited

Optus

PBL / Nine Network Australia Pty Ltd

Seven Network Limited

Village Roadshow & Austereo


